Lucrând îndeaproape cu antreprenori din diverse industrii, am observat că există o serie de tendințe comune atunci când aceștia decid să lucreze la strategia de comunicare. Uite ce am descoperit:
1| Nu iei în considerare contextul global
NU pleca de la premisa că știi deja tot ce se întâmplă în lume.
Fiind prins în activitățile de zi cu zi, e posibil ca anumite știri importante să-ți scape.
De ce este important:
Te ajută să identifici factori care ar putea avea impact asupra business-ului tău pe termen scurt, mediu și lung.
Contextul global îți poate da insighturi valoroase despre cum poți adapta modelul de business și, implicit, comunicarea, la noile cerințe.
Poți centraliza informații și statistici care te ajută să clarifici pilonii de conținut pentru social media și în discursul de PR, întărindu-ți poziționarea de expert.
2| Nu ai o strategie de business clară
Înainte să te apuci de strategia de comunicare, este vital să te asiguri că ai o strategie de business clară.
De ce este important:
Fără obiective clare de business, nu ai cum să stabilești obiective clare de comunicare.
Un business fără direcție va genera o comunicare haotică și îți va afecta negativ imaginea de brand, sau, în cel mai „bun” caz, vei trece neobservat.
Marketing-ul și comunicarea nu sunt substitut pentru planul și procesele de business - de aceea, analiza SWOT este esențială înainte de a te te apuca de strategia de comunicare.
3| Nu iei în considerare competiția
Mulți antreprenori se mândresc cu acest lucru și consideră că studierea competiției este un act de slăbiciune sau o tentativă de a copia din ograda vecinului.
De ce este important:
Afli (sau îți confirmi) ce te diferențiază și astfel scoți acele atuuri în evidență.
Poți observa ce nu funcționează la ei, ca tu să nu le repeți greșelile.
Observând ce fac, eviți să copiezi în mod flagrant idei de campanii și/sau identitatea lor vizuală.
4| Omiți principiul Pareto în strategia de conținut
Pe scurt, ar trebui să generezi 80% conținut de informare și educare, și doar 20% conținut de sales
De ce este important:
Dacă faci doar sales, devii agasant și ratezi oportunitatea de a spune povestea brandului și de a-i face pe clienți să se îndrăgostească de ea.
Clienții tăi nu sunt interesați de tine, ci de ce poți face pentru ei. Cu alte cuvinte, oferă-le conținut relevant, nu doar pitch-uri de vânzare.
Oamenii vor să audă poveștile „pe bune”. Vorbește în mod autentic și despre eșecuri, permite-ți să glumești pe seama ta din când în când și arată fața umană a brandului.
5| Nu actualizezi profilul clientului
Pe scurt, ai plecat la drum cu un profil de client în minte (și în strategie), dar continui să-l folosești fără să testezi dacă te adresezi categoriei potrivite.
De ce este important:
La nivel colectiv, ne-am schimbat enorm în ultimii 3 ani. Obiceiul de consum și prioritățile au pivotat odată cu pandemia, războiul și criza.
Oamenii se mută pe alte platforme, caută un anumit format de conținut, își schimbă procesul de achiziție. La fel ca într-o relație, asigură-te că nu proiectezi așteptări nerealiste pe clienții tăi.
Dacă nu îți este clar cui te adresezi, strategia de comunicare nu are niciun rost.
Ține minte
Contextul global e crucial atât în strategia de business, cât și în cea de comunicare.
Fără o strategie de business solidă, strategia de comunicare e cvasi-inutilă.
Analizează-ți competiția nu ca s-o copiezi, ci ca să înveți și să te diferențiezi.
Folosește principiul Pareto în comunicare: 80% conținut educațional, 20% de vânzare.
Asigură-te că profilul clientului este testat și actualizat cel puțin anual.