Contextul
Booksprint este platforma modernă de self-publishing, realizată în parteneriat cu Bookster, unde orice carte este binevenită. Misiunea Booksprint este să sprijine autorii să publice orice manuscris, iar cărțile lor să fie astfel mai aproape de oamenii care doresc să se dezvolte prin lectură. Cei de la Booksprint își doresc să contribuie la dezvoltarea și promovarea cititului în România, la educație, făcând posibilă tipărirea manuscriselor simplu și rapid.
Pentru mine a fost și o miză personală - am publicat independent 2 cărți și am văzut cât de complexă e industria de publishing chiar și pentru cineva care are 10 ani de experiență în comunicare și design de print. Din zecile de sesiuni de consultanță cu alți viitori autori mi-am dat seama că, fără un partener bun pe print, ai slabe șanse să publici ceva fără o investiție inițială de câteva mii bune de euro. Iar investiția asta nu-ți garantează că ajungi în librării. Back to the brief now.
Brief-ul
Echipa a avut nevoie de un branding complet:
Market Research
Tone of Voice
Nume
Logo
Design coperte
Brandbook
Partea cea mai mișto, dar și cea mai provocatoare a fost ca brand-ul să ducă cu gândul la Bookster, dar fără să fie o copie a acestuia. Cum spuneam, sunt frați, dar nu sunt gemeni.
Provocarea
Prima provocare a fost alegerea numelui. Din Market Research-ul pe care l-am făcut, am tras concluzia că numele trebuie să inspire, să fie modern și să aibă un „je ne sais quoi”. Până la urmă, la fel ca Bookster, serviciul de publishing și print on demand rescrie (pun intended) felul în care sunt publicate cărțile, dând șansa autorilor noi să își împlinească visul fără să bată luni la rând la ușa editurilor.
A doua provocare a fost diferențierea. Booksprint nu e nici primul și, probabil, nici ultimul serviciu de print-on-demand, dar e printre puținele care au și o librărie în care poți vinde cărțile. Ca diferențiator principal am ales Customer Service-ul similar celui de la Bookster - prietenos, uman și realmente de ajutor, lucru care se va reflecta în comunicare printr-un Ton al Vocii diferențiat, rezultat din Arhetipurile de Brand. Mai pe șleau: vor comunica simplu și vor avea un proces de onboarding super ușor de urmărit și de înțeles, fără să îl bombardeze pe autor cu termenii de genul „DPI, bleed, CMYK, spread sau BT”.
Procesul de Naming
După Market Scan și alegerea Arhetipurilor de Brand, următoarea oprire a fost la Naming, unde am generat 20 de propuneri în 2 runde. Toate propunerile au fost verificate și re-verificate ca Trademark înainte să ajungă pe lista finală - așa ne-am asigurat că pot fi folosite în România, dar și în restul Uniunii Europene, în cazul în care brand-ul se va extinde. Asta a făcut ca procesul să fie mai complex decât pentru un brand pur local - doar 10% din ideile noastre de nume au trecut de toate filtrele.
Uite câteva dintre propunerile de pe shortlist: Cartevia, Booksi, Publican, Bookstorm.
Varianta câștigătoare a fost Booksprint cu sloganul „Pe locuri, fiți gata, print!”. La nivel de construcție, numele are acel ceva pe care îl căutam:
îl poți citi atât ca nume pur funcțional: Books Print
sau îl citești ca Book Sprint: nume evocativ care denotă faptul că poți tipări rapid și bine manuscrisul, fără să mai aștepți cu lunile un răspuns de la o editură și fără să fie nevoie să înțelegi toți termenii din industrie.
Procesul vizual
Următoarea oprire a fost Identitatea Vizuală (în limbaj popular „Logo-ul”). Aici am trecut întâi prin întrebările de branding rafinate în ultimii 10 ani, menite să ne dea un set de repere vizuale.
La fel ca la nume, echipa și-a dorit ca logo-ul Booksprint să fie modern și să insufle ideea de inovație. Pe parcurs am clarificat un alt aspect important - să aibă legătură cu Bookster bifând minim unul din următoarele puncte:
să aibă aceeași culoare dominantă
să aibă forme similare cu logo-ul Bookster (ideea de cerc)
să conțină un simbol inspirat din lampa de la Bookster sau unul total nou care să inspire fie ideea de scris (peniță, carte, pană), fie ideea de sprint (salt, viteză)
Am avut 2 runde de propuneri în care am explorat mai multe direcții folosind 4 simboluri:
Cartea (ca simbol al… cărții)
Pasărea (ideea de zbor, agilitate)
Penița (ideea de scris)
Al 4-lea simbol e surpriză
Fiecare propunere rezolva diferit brief-ul și venea cu un twist diferit la nivel de simbolistică, tocmai pentru a avea suficiente opțiuni din care să alegem direcția potrivită.
Feedback-ul după primele propuneri de logo
În cazul proiectelor care au un frate mai mare (la fel ca la rebranding-uri), procesul este mult mai complex. De ce? În cazul Booksprint, echipa era atașată de identitatea vizuală de la Bookster și, inevitabil, propunerile pentru mezinul familiei erau comparate cu fratele mai mare.
Toate propunerile care erau un pic prea diferite de Bookster s-au simțit „out of place”, oricât de fain erau construite. Cu alte cuvinte, comparativ cu Bookster, păreau cel mult verișori de gradul 2, nicidecum parte din aceeași familie.
De aceea, în a doua rundă de propuneri, ne-am asigurat că există o legătură mai strânsă între cele două brand-uri. Uite ce propuneri am avut - ultima a fost mai degrabă un blooper în care am luat lampa de la Bookster și ne-am făcut de cap.
Rezultatul
Varianta câștigătoare a fost prima versiune a stiloului-rachetă incadrat în cerc. Dacă te uiți atent, vei vedea că forma stiloului seamănă cu lampa de la Bookster, dar fără să fie identice.
Paleta de culori a fost construită în jurul culorii Bookster, adăugând multiple culori de accent care vor fi folosite pentru a diferenția categoriile de cărți publicate.
De asemenea, am creat și un set de template-uri de coperte pentru situațiile în care viitori autori nu au deja o idee de copertă. În plus, am creat în aceeași notă și template-urile pentru social media. Iar ilustrațiile de pe site sunt create de Bilyana Velikova, check her out!
Lecțiile noastre
Așa cum spuneam la început, pentru mine proiectul a avut o miză profund personală - sunt fratele mai mare din familie și am publicat independent 2 cărți. Așa că știu prin ce trece un viitor autor și am văzut cum e să fiu dat drept exemplu doar pentru că-s primul născut. Uite care au fost lecțiile pe care mi/ni le-am luat:
E ok ca fratele mai mare să fie dat exemplu până la un punct pentru că asta ne trasează niște repere. La fel de important e să rămână și lucruri fundamental diferite între cele două proiecte.
Simplitatea e cheia de cele mai multe ori - penița de la Booksprint este, în esență, un spațiu gol pe care creierul nostru îl vede ca fiind o formă plină.
Go the extra mile. Pe lângă expertiza pe branding și comunicare, am povestit cu echipa despre provocările mele din procesul de publicare și, odată lansat Booksprint, l-am recomandat cu încredere tuturor celor care voiau să publice independent.
Perspectiva clientului
„Procesul de cercetare de piață și identificarea arhetipurilor de brand a fost extrem de util și strategic. Am apreciat eforturile echipei Poarta 9 în a înțelege cu adevărat piața și publicul țintă. Alegerea arhetipurilor a fost bine fundamentată și a contribuit în mod semnificativ la definirea identității brandului.
Procesul de alegere a numelui și a sloganului a fost captivant și creativ. Numele ales este unul memorabil și iar sloganul a reușit să surprindă esența brandului într-un mod inspirat și provocator. Aceste alegeri au contribuit la crearea unei identități diferite de Bookster.
Logo-ul a fost un punct forte al întregului proces. Apreciem eforturile depuse în a crea un design care să fie simplu, dar puternic și care să transmită cu precizie mesajul și valorile brandului. Culorile și forma logo-ului se potrivesc perfect cu viziunea și cu ceea ce dorim să reprezinte brandul.
Suntem extrem de mulțumiți de rezultatul final al întregului proces de creare a brandului.
Colaborarea cu echipa Poarta 9 a fost una plăcută și eficientă. Am apreciat profesionalismul și expertiza de care au dat dovadă pe întreg parcursul proiectului. Abordarea strategică și creativitatea au contribuit la obținerea unei identități de brand puternice și autentice.”
Mihaela Manea - CEO Booksprint