Începem o serie despre trenduri sub #atentielatrend, pe mai multe segmente, de la trenduri ridicole, la trenduri care, cel mai probabil, vor schimba cu totul industrii. Hai să începem 💪🏻.
Trendurile din comunicare sunt o capcană strălucitoare. Azi e cool să-ți pui gheață în cap, mâine să îți pui filtru de pisică și să miauni prin birou, poimâine să pui oamenii să-ți dea comment cu „Vreau” ca să „ții evidența celor interesați” de super oferta ta 🤣.
Problema cu trendurile de acest tip e că ascunde, de fapt, mai multe probleme:
Sunt efemere - de obicei, trec 2-3 luni până devin mainstream. Dacă nu ești printre primii care află de ele, poți pica în capcana pateticului.
Unele sunt ridicole. Dacă le folosești just for fun, e ok - pentru anumite arhetipuri de brand, chiar sunt indicate. Dar dacă ai un brand serios și ajungi să le folosești recurent, o să ai apoi de luptat ca să recâștigi încrederea target-ului tău.
Multe sunt formă fără fond. Trendurile cu adevărat relevante au o rațiune în spate, rezolvă ceva mai bine, mai repede, mai ieftin, mai cumva.
Așa că, sfatul nostru e să alegi și să alergi după trendurile care sunt aliniate cu arhetipurile de brand, cu valorile și misiunea companiei tale. Dacă, de exemplu, ai ca arhetip dominant Jokerul, Rebelul sau Creatorul, atunci trendurile funny pot fi o formă bună prin care să crești brandul.
Dar dacă te poziționezi mai degrabă ca expert, cu influențe serioase din Sage sau Ruler, e mai relevant să construiești un brand care să ajungă să fie perceput profi în industria sau nișa ta. Iar asta nu se întâmplă urmărind trenduri funny care trăiesc 2-3 săptămâni, ci având strategii de poziționare și de comunicare bine implementate.
👉🏻 Indiferent de poziționare, sunt, totuși, trenduri care merită observate și integrate în business și în comunicare. Doar că sunt trenduri macro, care se formează în ani, nu în săptămâni.
Uite un exemplu din e-commerce 📦: 1-2 days delivery a devenit standardul industriei la noi, însă trendul se îndreaptă spre same day delivery, așa cum se întâmplă deja în State. Ăsta e un trend care merită integrat în business și în comunicare pentru că așteptarea oamenilor este să-și primească rapid comanda.
Un alt exemplu: tailored customer experience. Pe românește, ai parte de o experiență customizată de client service, adaptată istoricului tău și preferințelor tale. Pe alocuri, asta se întâmplă deja și la noi în banking și e-commerce, însă suntem foarte la început.
Așadar, ține minte:
📌 Nu fugi după toate trendurile ca după fluturi.
📌 Trendurile just for fun tind să scadă încrederea în brand când acesta e poziționat ca Sage sau Ruler.
📌 Fă un pas în spate și observă trendurile cu adevărat relevante pentru poziționarea ta.
📌 Trendurile relevante au un fundament psihologic în spate.
📌 Dacă brandul tău e în zona de Joker sau Rebel, go on, be funny or shocking, cu toții vrem să ne mai și destindem.