„Care-i treaba cu arhetipurile de brand și de ce ar trebui să-mi pese de ele?” 🧐 Dacă ai auzit de ele, dar nu îți este foarte clar cum trebuie folosite în branding și comunicare, we are here to help.
Dăm, așadar, startul unei serii despre #arhetipuridebrand, astfel încât tu să înțelegi mai bine care sunt trăsăturile fiecăruia și cum ar trebui să comunice o companie plecând de la ele.
Pauză de istorie: arhetipurile de brand sunt preluate de la Jung și reprezintă 12 tipologii sau trăsături de caracter pe care orice cultură le poate găsi, într-o formă sau alta, în povești, basme, mituri și în viața de zi cu zi. Cu alte cuvinte, Jung a comprimat personajele universale și le-a găsit locul la masa rotundă.
Atunci când ne raportăm la un brand (fie că este personal sau de companie), noi recomandăm să construiești comunicarea pe baza a trei arhetipuri – pentru că niciun om | niciun business nu este atât de simplu (sau de plat) încât să-l poți privi doar printr-un singur filtru. Și, to be fair, ar fi și plictisitor să fie așa.
Hai să începem cu arhetipul Creatorului.
Creatorul este (și) creativ, însă un alt lucru îl diferențiază clar de celelalte arhetipuri – atunci când nu e un artist, el este definiția unui meșter bun (din ăla cum rar mai găsești). Nu face lucruri cu jumătate de măsură și nu apelează la artificii temporare, ci construiește soluții pe termen lung. Gândește-te la brand-uri ca Adobe, Tesla, Lego sau Moleskine.
De cele mai multe ori, brandurile cu arhetip dominant de Creator (și infuzie de Rebel) sunt cele care inovează și împing limitele industriei în zone în care un Ruler sau un Sage nici nu își pun problema să încerce – vezi exemplul SpaceX 🚀.
Dar, ca orice latură umană (sau umanizată), arhetipul de Creator are și minusuri atunci când e dus la extrem – poate ajunge atât de absorbit de ideile lui încât devine perfecționist. Sau, și mai rău, dacă munca lui nu e apreciată, devine melodramatic.
Uite un exemplu de brand construit de noi care are Creatorul ca arhetip dominant: Booksprint. De la identitatea vizuală și verbală, până la serviciile de print-on-demand oferite, totul este atent construit pentru a face viața mai ușoară viitorilor autori. Pentru Booksprint este esențial ca procesul de tipărire să fie simplu și eficient, iar pentru asta a fost nevoie de inovație 🤓.
Un alt exemplu de brand: noi 😊 La Poarta 9 creăm în mai multe direcții:
🟡 construim branding-uri și comunicare bazate pe instrumente de marketing și psihologie, nu pe vizualuri și mesaje drăguțe care ni s-au părut nouă că se potrivesc.
🟡 creăm resurse educaționale (ca seria asta) cât se poate de hands-on, cu exemple concrete și exerciții aplicate, ca să-ți fie cât mai utile.
🟡 am creat Comunitatea 9 cu focus pe ce ar fi util în viața antreprenorilor dincolo de cursuri și networking.
🟡 avem un stil de comunicare atipic, iar activitatea noastră (dar și ceea ce livrăm pentru clienții noștri) este centrată pe etică, pentru că vrem să creăm un mediu în care poți să faci vânzare și fără să fii agresiv sau să bombardezi potențialii clienți cu mesaje bazate pe FOMO.
Așadar, dacă alegi ca arhetip dominant Creatorul, ține minte:
🛠 Când vii cu un produs/serviciu diferit, vei avea mai mult de lucru la comunicare, cu focus la început pe early adopters.
🛠 Serviciul sau produsul tău trebuie să vină cu ceva nou și util. Motto-ul Creatorului este „Think different”, asta înseamnă că ce vinzi tu trebuie să aibă o componentă inovatoare – și nu mă refer doar la comunicare diferită.
🛠 Nu încerca să pari ceea ce nu ești. Target-ul deschis să testeze produse și soluții noi e, de obicei, foarte în temă cu industria și, dacă inovația ta nu e chiar inovație, te vor eticheta rapid drept un „alt Uber” sau un „alt Netflix”.
Data viitoare vorbim despre arhetipul Împăratului, despre servicii și produse scumpe pentru un target exigent, cu standarde înalte și prețuri pe măsură.