top of page

Împăratul - Arhetipurile de brand



Continuăm seria despre #arhetipuridebrand, în care îți vom arăta cum construim noi branduri folosind instrumente din psihologie și marketing 🧠 Dacă data trecută am vorbit despre Creator, azi anunțăm cu surle și trâmbițe Împăratul.


Pe scurt, arhetipurile de brand sunt preluate de la Jung și reprezintă 12 tipologii sau trăsături de caracter pe care orice cultură le poate găsi într-o formă sau alta în povești, basme, mituri și în viața de zi cu zi. Cu alte cuvinte, Jung a comprimat toate personajele universale și le-a găsit locul la masa rotundă.


Back to you now 👉 Dacă business-ul tău are servicii premium, cu prețuri peste medie și cu un target foarte exigent sau elitist, arhetipul de brand dominant este, mai mult ca sigur, Împăratul (The Ruler) 👑.


Ruler-ul este definiția ordinii și a standardelor înalte, pentru care nu există „merge și așa” – de aceea produsele sau serviciile create de astfel de branduri sunt de lux și, în consecință, scumpe. Industriile cu cea mai mare pondere de Ruler sunt: Banking, Fashion & Beauty, Hotels, Watches & Jewelery, Automotive.


📌 Gândește-te la branduri ca Rolex, Mont Blanc, Mercedes sau Gucci. Uite și un brand local care e demn de menționat: Teilor. De la sesiunile foto cu Catrinel Marlon (Menghia), până la atenția la detalii a produselor și a cutiilor, totul este despre standarde înalte. De asta, n-o să cumperi vreodată un stilou de la Mont Blac cu penița strâmbă sau un Rolex cu amprente pe „parbriz”.


Dar, ca orice latură umană (sau umanizată), arhetipul de Împărat are și minusuri atunci când e dus la extrem. Poate deveni atât de elitist încât se rupe de realitate, sau, în cazul în care nu e echilibrat cu un arhetip secundar potrivit, comunicarea devine rece, sterilă, fără pic de empatie. De asemenea, Ruler-ul poate avea atât de multe reguli încât e cvasi-imposibil să relaționezi cu el - de exemplu, instituțiile de stat 👑


Uite un exemplu de brand construit de noi care are Împăratul ca arhetip dominant: Uplift Society. De la serviciile oferite până la identitatea vizuală/verbală și cromatica materialelor de comunicare, totul este atent construit și atent comunicat. Nici la Uplift Society, nici la restul exemplelor n-o să găsești culori pastelate sau electrice, limbaj super jovial sau puzderie de emojis în comunicare. Un Împărat nu glumește și nu-i entertainer – există alt arhetip pentru asta și vei afla de el în episoadele următoare.


Ține minte dacă alegi ca arhetip dominant Ruler-ul:

👑 n-ai voie să greșești când livrezi serviciul sau produsul – n-o să vezi vreodată un Rolex ieșind din fabrică cu minutarul lipsă.

👑 ai grijă la tonul vocii – Împăratul nu e empatic sau creativ, ci strict și organizat. Alege arhetipuri secundare care să-l echilibreze.

👑 nu e(ști) pentru toată lumea (nu că restul arhetipurilor ar fi), dar Ruler-ul e mai elitist decât toate celelalte – de asta nu avem toți Mercedes și nu purtăm toți Luis Vuiton.


Data viitoare vorbim despre arhetipul Înțeleptului și despre cât de importante sunt pentru el informațiile din surse credibile, dar și care e stilul lui de comunicare.

bottom of page