Continuăm seria despre #arhetipuridebrand, în care îți arătăm cum construim branduri folosind instrumente din psihologie și marketing 🧠. Dacă data trecută am vorbit despre Joker, azi anunțăm cu bucurie și optimism Inocentul 😇.
Pe scurt, arhetipurile de brand sunt preluate de la Jung și reprezintă 12 tipologii sau trăsături de caracter pe care orice cultură le poate găsi într-o formă sau alta în povești, basme, mituri și în viața de zi cu zi. Cu alte cuvinte, Jung a comprimat toate personajele universale și le-a găsit locul la masa rotundă.
Back to you now 👉 Dacă business-ul tău are un ton al vocii cald sau nostalgic și crede că lumea poate fi mai bună, sunt șanse mari să aibă Inocentul ca arhetip dominant.
Inocentul este simbolul optimismului. În perioadele grele e mereu acolo alături de clienți și uneori poate avea înclinații altruiste sau chiar utopice. E genul de brand care mereu are o vorbă bună sau o amintire nostalgică prin care caută să se conecteze cu publicul.
Superputerea unui astfel de brand este că inspiră încredere și speranță într-o lume mai bună. Indiferent cât de greu e un context, brandurile cu Inocent în ADN știu cum să se conecteze cu oamenii, cum să îi încurajeze și să le amintească de momentele bune. Pe de altă parte, slăbiciunea unui astfel de brand este că poate părea complet rupt de realitate, prea visător și credul. Până la urmă, el și cu Jokerul sunt copiii arhetipurilor.
Uite câteva exemple de branduri care știu să-și dozeze optimismul: Dove – de cu mult înaintea altor branduri, au avut campanii prin care încurajau în special femeile să se accepte și să se iubească așa cum sunt. De asemenea, au fost printre pionierii campaniilor de marketing cu modele care nu arată ca din reviste, ci ca în realitate.
Uite și un brand de la noi care are arhetipul de Inocent: OTOTO. Pentru un magazin fizic și online, abordarea lor e una atipică pentru piața din România. Conceptul lor se bazează pe ideea de coming together – atât ca și comunitate, cât și ca produse la raft. De aceea, țin evenimente foarte diverse în spațiile lor, de la yoga și cursuri despre reciclare, până la traininguri de time management. De asemenea, susțin micii producători locali și toate produsele lor sunt bio, sustenabile, fair traded sau un mix între cele 3.
Așadar, dacă alegi ca arhetip dominant Inocent, ține minte:
✨ Brandul tău ar trebui să fie o oază de liniște și de calm, indiferent ce s-ar întâmpla.
✨ Ai grijă să-l echilibrezi cu un arhetip secundar mai rațional, mai cu picioarele pe pământ. Disney are în spate o structură și un model de business foarte bine gândite, chiar dacă spun/creează povești.
✨ Ai grijă la optimism. Sunt momente când intervenția unui brand Inocent nu-și are rostul. De exemplu, nu te avânta să zici că totul o să fie bine dacă tocmai a fost un atentat sau suntem într-o criză sanitară.
Data viitoare vorbim despre arhetipul Magicianului, despre branduri care ne încurajează să visăm la o viață și o lume mai bună, care aduc inovație și perspective noi fix acolo unde nu te aștepți. ne (re)amintesc de partea visătoare și copilăroasă din noi, care crede că viața merită un strop de magie.