Continuăm seria despre #arhetipuridebrand, în care îți arătăm cum construim branduri folosind instrumente din psihologie și marketing 🧠. Dacă data trecută am vorbit despre Erou, azi anunțăm cu gura până la urechi Joookerul️.
Pe scurt, arhetipurile de brand sunt preluate de la Jung și reprezintă 12 tipologii sau trăsături de caracter pe care orice cultură le poate găsi într-o formă sau alta în povești, basme, mituri și în viața de zi cu zi. Cu alte cuvinte, Jung a comprimat toate personajele universale și le-a găsit locul la masa rotundă.
Back to you now 👉 Dacă business-ul tău are curaj să facă haz de necaz, are un limbaj liber și face deseori glume, atunci sunt șanse mari să aibă Jokerul ca arhetip dominant.
Jokerul este simbolul trăitului în prezent. Dacă ceva nu îl entuziasmează, atunci nu îl interesează. Are energia unui copil și, de multe ori, se exprimă ca unul. E genul de brand care mereu are o glumă în mânecă și, deseori, face postări contextuale delicioase sau dă replica altor branduri care se iau prea în serios.
Superputerea unui astfel de brand este că inspiră bucurie și fun. Indiferent cât de greu e un context, brandurile cu Joker în ADN știu cum să relaxeze atmosfera și să ne arate că nu e totul atât de gri. Pe de altă parte, slăbiciunea unui astfel de brand este că poate părea rupt de realitate, nepoliticos sau poate da sentimentul că nu te poți baza pe el. Până la urmă, el și cu Inocentul sunt copiii arhetipurilor.
Uite câteva exemple de branduri care au știu să-și dozeze umorul: M&Ms (se topesc în gură, nu în mână), Skittles (taste the rainbow), Old spice (și reclamele lor utopice). Iar ca personaje, cam tot ce a jucat Jim Carrey în anii ‘90, cu Ace Ventura și Lloyd Christmas (Dumb & Dumber) în capul listei.
Uite și un brand de la noi care are arhetipul de Joker bine împământenit: Lugera & Makler. Pentru o firmă de recrutare, ce fac ei la nivel de comunicare e SF pentru industria lor. Compară conținutul lor cu orice alt competitor și o să vezi că mixul lor de umor generează de zeci de ori mai multe reacții și comentarii. De ce? Pentru că știu despre ce să glumească și cum să-și aleagă subiectele încât să fie mulți cei care simt că cineva îi înțelege.
Așadar, dacă alegi ca arhetip dominant Joker, ține minte:
🤡 Brandul tău comunică cu și pentru râsetele publicului. Este comediantul arhetipurilor și aduce o gură de heliu proaspăt în industrii îmbâcsite.
🤡 Ai grijă la câte glume faci, totuși. Prea mult mișto poate proiecta imaginea de brand pe care nu te poți baza.
🤡 Ai grijă despre ce faci glume. Mai ales în climatul actual, sunt multe subiecte sensibile pe care, ca brand, ar fi mai bine să le lași neatinse.
Data viitoare vorbim despre arhetipul Inocentului, despre branduri care ne (re)amintesc de partea visătoare și copilăroasă din noi, care crede că viața merită un strop de magie.