top of page

Omul de rând - Arhetipurile de brand

Continuăm seria despre #arhetipuridebrand, în care îți vom arăta cum construim noi branduri folosind instrumente din psihologie și marketing 🧠 Dacă data trecută am vorbit despre Empat, azi anunțăm în cuvinte simple și pe înțelesul tuturor Omul de rând 🛠.


Pe scurt, arhetipurile de brand sunt preluate de la Jung și reprezintă 12 tipologii sau trăsături de caracter pe care orice cultură le poate găsi într-o formă sau alta în povești, basme, mituri și în viața de zi cu zi. Cu alte cuvinte, Jung a comprimat toate personajele universale și le-a găsit locul la masa rotundă.


Back to you now 👉 Dacă business-ul tău are servicii sau produse de larg consum și comunică într-un limbaj simplu și ușor de înțeles, sunt două variante: fie nu ai lucrat temeinic la targetare și poziționare, fie ai ca arhetip dominant Omul de rând.


Omul de rând este vecinul simpatic. Cel care te ajută când ai de cărat o canapea sau care te ajută să pornești mașina lăsată prea mult în parcare. Super-puterea lui este că nu iese în evidență cu nimic și se bucură din plin de asta – nu vrea să fie în centrul atenției, ci vrea, realmente, să ajute. Gândește-te la personaje ca Ron Weasley sau Jon Snow sau la brand-uri ca Ikea, Decathlon, Penny sau Gap.


De cele mai multe ori, brandurile cu arhetip dominant de Everyman sunt cele care oferă servicii sau produse la o calitate decentă și la prețuri foarte accesibile, democratizând accesul tuturor la mobilă, articole sportive, alimente, îmbrăcăminte (la orice din orice industrie). Rareori vei găsi la astfel de branduri produse din game super-premium, pentru că scopul lor este să fie accesibili pentru toată lumea, nu doar pentru anumite nișe.


Pe de altă parte, arhetipul Omului de rând are și minusuri atunci când e dus la extrem. Sunt două instanțe în care un Everyman poate să cadă:

  1. Când nu e echilibrat cu un arhetip secundar mai memorabil (ex: Creator, Explorer), Everyman-ul tinde să fie atât de neutru încât poate fi ușor de uitat sau de trecut cu vederea.

  2. Când calitatea serviciilor sau a produselor începe să scadă, Omul de rând ajunge la varianta lui inferioară/derizorie: un brand ieftin cu produse îndoielnice, pe care și le permite oricine, dar pe care majoritatea oamenilor le evită.  


Un exemplu clasic de branduri Everyman din copilăriile noastre erau produsele cumpărate de la târguri sau de la magazinele din sate. Poate vă mai amintiți tenișii de fotbal negru cu roșu cu crampoane (crampoane care rezistau maximum o săptămână). Erau ieftini și îi găseai peste tot, majoritatea și-i permiteau, dar toți speram să ne cumpere părinții alte tipuri de teniși care să nu se rupă așa ușor.


Așadar, dacă alegi ca arhetip dominant Omul de rând, ține minte:

🛠 Ai grijă la cum comunică brandul. Chiar dacă ai Om de rând ca arhetip dominant, asta nu înseamnă că trebuie să ai o comunicare sterilă sau să ai promoții peste promoții.

🛠 Faptul că ai produse pentru toată lumea nu înseamnă că e ok să scazi calitatea până în punctul în care produsele tale ajung de unică folosință.

🛠 Amintește-ți de ce ești pentru toată lumea. E atât de rar ca un brand cu arhetip de Everyman să reziste și să facă bine atât clienților, planetei, cât și investitorilor, așadar ai grijă să nu te pierzi pe drum.


Data viitoare vorbim despre arhetipul Exploratorului, despre branduri care au curaj să viseze la o lume altfel și apoi s-o creeze sau s-o descopere, pentru care „What if?” is their middle name.

bottom of page