„Dacă lansezi un business fără o strategie de comunicare în spate, e ca și cum ai porni mașina de spălat fără rufe în ea: dai în gol și la final, chiloții sunt tot murdari.”
Dacă atunci când ești întrebat de strategia ta de comunicare, tu răspunzi cu una (sau mai multe) dintre următoarele:
💫Postez constant despre subiectele X și Y pe social media
💫Fac postări de blog în care informez, educ publicul și promovez produsele/serviciile
💫Ofer reduceri clienților loiali
💫Am o apariție media o dată la x luni, ca să mai obțin vizibilitate
👉Înseamnă că ai un plan (cu tactici) de comunicare, însă nu ai o strategie.
🤔Pe de o parte, este de înțeles: este foarte dificil să fii creativ, vizionar, om de sales și bun strateg în același timp. Oricât ți-ai dori, sunt lucruri pe care nu ai expertiză sau care pur și simplu îți scapă.
Uite însă la ce ar trebui (pe scurt) să te uiți atunci când vrei să îți construiești strategia 👇
Strategia este firul roșu care te ajută să construiești o comunicare unitară, coerentă pe toate canalele și care, în final, te aduce mai aproape de clienții tăi.
Cum o construiești
O strategie implică multă muncă de observare și cercetare. Atunci când o construiești, trebuie să iei în considerare:
Cum arată contextul socio-economic general la nivel global și local?
Ce se întâmplă în industria ta la nivel global și local?
Ce fac business-urile similare cu al tău - cum și ce comunică? De ce?
Cum arată business-ul tău la o analiză SWOT?
Întrebări bune
Ce a mers și ce nu a mers în business-ul tău în ultimul an?
Cum și cât ai comunicat, cum ai fost perceput de public?
Cum te poziționezi în prezent?
Ce obiective de business ai pentru următoarea perioadă?
Ce obiective de comunicare ai pentru următoarea perioadă?
Cum urmărești să te repoziționezi pe piață?
Care e publicul tău țintă? (aici ai nevoie de un profiling foarte detaliat, dincolo de cel demografic)
Cu ce mesaje cheie vei veni către ei în următoarele 6 luni?
De-abia după ce pui toate aceste informații cap la cap, poți începe să lucrezi la planul de comunicare, adică la acțiunile concrete pe care le vei face ca să-ți atingi obiectivele.