Punctul de plecare pentru strategie
Ca să construiești o strategie de business, ai nevoie mai întâi să clarifici viziunea acestuia. De ce?
Atâta timp cât nu știi spre ce vrei să te îndrepți, cum ai putea să setezi pașii următori sau să ai așteptări în ceea ce privește rezultatele?
E ca și cum ai încerca să explorezi o peșteră cufundată în întuneric cu un singur băț de chibrit aprins.
Cum te ajută o viziune de business clară:
Clarifică și direcționează eforturile tale și ale angajaților tăi.
Oferă un context și o direcție pentru deciziile strategice și pentru tacticile alese. Fără viziune nu poți construi strategia de business.
Pune bazele ca business-ul să evolueze și să funcționeze și fără tine - creează un framework în care compania poate avea succes și în absența fondatorilor.
Ce conține o viziune clară de business
Valorile și credințele tale, cele care au stat la baza construirii business-ului.
Scopul companiei - derivă din valori și este motivul pentru care ai pornit acest business. Va fi steaua ta călăuzitoare și un factor motivator, nu neapărat un diferențiator. Cu alte cuvinte, două companii pot avea același scop.
Misiunea companiei - acel obiectiv îndrăzneț și măsurabil, care, spre deosebire de scop, are un deadline. Odată atins, va fi nevoie să setezi o misiune nouă.
Există 4 tipuri de misiuni:
Tip obiectiv - de exemplu, o companie care țintește să devină principalul producător de șosete tricotate din România până în 2030.
Tip inamic comun - pe principiul David - Goliat. E genul de misiune pe care o setezi când ești mic pe piață și vrei să răstorni mamutul.
Tip „model de urmat” - ia drept benchmark un alt lider de pe altă industrie. De exemplu, o firmă de evenimente vrea să ajungă AirBnb-ul industriei, schimbând paradigma și modul de funcționare.
Tip transformare internă - sunt destul de rare și funcționează cel mai bine în companii mari care au nevoie de o restructurare majoră.